Шалене перо

Христя Венгринюк. Народжуватися і помирати взутими – Львів: Видавництво Старого Лева, 2018. – 128 с.

Вікіпедія позначає особу Христі Венгринюк нескінченними «учасниця», «переможниця», «авторка», «волонтерка». 32-річна чернівчанка написала 7 книг, а також є співавторкою багатьох антологій. Як каже анотація, прозову збірку «Народжуватися й помирати взутими» вона тримала в собі 7 років і писала її під вимушеною дією речовин. На презентації зізналась, що в ці оповідання вилила тяжку депресію, адже процес написання творів терапевтичний. Погляньмо, що з цього вийшло!
Виявляється, в контексті депресивних настроїв з"ясувати значення назви простіше.
Я сушила голову над цим доки не прочитала інтерв"ю. Авторка розповіла про тривожність, яка переслідувала її усюди, мов тінь. І тут мене осінило. Бути взутими означає бути захищеними, озброєними, а народитись і померти, не знімаючи взуття = все життя прожити в напрузі і готовності протидіяти чомусь = маємо високу концентрацію тривожності в творах.
В першому оповіданні головний герой вживає наркотики, і складається враження, що їх ефект не відпускає збірку аж до кінця. Нас одразу попереджають про психоделічність та сюрреалізм, тож потрібно бути готовими до виривання зубів заради любові, висиджування яєць у вухах та мандрівок на шафу. Проведемо тест: «Я повільно скинула свою нічну сорочку, гола підійшла до незнайомця і впхала його ніс у своє вологе лоно. Він нюхав так жадібно й так довго, наче парфумер, відшукавши новий запах». Підійдіть до дзеркала. Якщо ваші очі помітно округлились, а волосся стало дибки, вам буде складно читати деякі оповідання. Однак якщо ви відносно спокійно сприйняли цю інформацію, вітаю! – ви можете сміливо братися за прочитання; вас уже нічого не злякає, адже найбільш шокуюче позаду. Хоча натомість шокувати може ненормативна лексика. Вона трапляється вкрай їдко і тому вражає більше, ніж насичені лайкою та жаргоном твори. Загалом мова оповідань гарна, приправлена західноукраїнськими діалектизмами, але хотілося б більшої різноманітності у мові персонажів.
А персонажі дійсно яскраві і головне – відображають своїх читачів. Кожне оповідання описує певну болючу, але, на жаль, знайому багатьом проблему: параноїдальну недовіру до людей, зраду обранця, загибель рідних на війні, домашнє насильство, втечу від нав"язливих думок, неприйняття реальності, самотність та закутість. Усі ці ситуації зображені надзвичайно яскраво і влучать своїм читачам у самісіньке серце. Нехай вас не лякає психоделічність деяких оповідань, адже якщо ви той самий читач, то сприймете ці символи невидимим органом чуття і ніщо не залишиться для вас загадкою.
Багато книг Христі Венгринюк присвячено «пошукам Батька». Що ж це за Батько? Очевидно, це Бог. Його образ є майже в кожному тексті і виявляється або через
дійсного персонажа і любов до нього, або через релігійні мотиви. Деякі оповідання набувають характеру притч: в них головний герой мандрує життям, намагаючись віднайти щастя, і врешті-решт знаходить його у спілкуванні з Богом. Висновок: віра – чи не єдиний порятунок від ударів долі. Підтверджу цю думку цитатою зі «Шляху Лукаша»: «Єдиний важливий Шлях Життя кожного – до Бога».
Збірка «Народжуватися і помирати взутими» сподобається як шанувальникам «книжкового артгаузу», так і охочим поглянути на світ з нового боку. Але насамперед вона для людей, які загубились і відмовляються визнавати це, для тих самих читачів.
Головач Юля

Ричард Матесон. Нажмите кнопку – Санкт-Петербург:
Азбука, 2018. – 544 с.

Для того, щоб зрозуміти, який Ричард Матесон письменник, достатньо дізнатись, що його роман «Я – легенда» екранізували тричі. Також інтригує цитата Стівена
Кінга на обкладинці книги «Натисніть кнопку»: «Письменник, який справив на мене найсильніше враження». Перед нами збірка оповідань, написаних Матесоном 
протягом життя. А почалось наше знайомство з мого бажання полоскотати собі нерви хоррором напередодні Хелловіну. Зізнаюсь, я ще та любителька страшних історій, однак багато з них написані непрофесійними авторами, які часто копіюють чужі сюжети. Тож я зажадала прочитати оповідання зрілого письменника, і мені
пощастило знайти збірку «Натисніть кнопку». Власне, книга називається так само як і один з творів.
Оповідання абсолютно різні: тут є і містика, і фантастика, і небезпеки реального життя. Деякі сприймаються легше і мають очевидні ідею та проблематику, а деякі
залишають незрозумілі враження і змушують не раз повертатись до своїх загадок. До останнього типу належить «Deus ex machina», яке не дає мені спокою вже котрий день. В ньому йдеться про те, як звичайний чоловік порізався під час гоління і помітив, що замість крові з рани витікає мастило. Інші не бачать його справжньої природи, але натомість герой помічає, що його оточують такі ж роботи, як і він сам. Що це: галюцинації чи змова? В кінці він звертається до Біблії і робить для себе певний висновок. А я поки не зробила висновку.
Недарма вказала, що головний герой – звичайний чоловік, адже персонажі не вирізняються якимись особливостями. Їх можна назвати сірою масою. Але це не
погано, бо вписується в рамки жанру і ніби промовляє: «Таке може трапитись будь з ким і в будь-якій нудній реальності. Воно існує поруч. Можливо, за дверима ваших сусідів».
До змісту претензій не маю. А як щодо форми?

Мова творів понятійна, нічого зайвого у тексті немає, як і прийнято в сучасних хоррор-оповіданнях. Здавалось би, все чудово, але з наступного речення я почну
чіплятись. Розділові знаки. Це перший автор в моєму читацькому досвіді, який замість традиційних трьох крапок обриває речення самотньою крапочкою. Такий
спосіб краще передає раптово обірване мовлення, але особисто мене страшенно дезорієнтує: «- Извини. Я немного нервничаю. Не каждый день случается, что тебя. Он замолчал и с одеревеневшим лицом начал протирать тарелки».
Як вам цей фрагмент? Правда, дивні. Гм, відчуття.
Помітила, що персонажі часто замовкають без очевидної причини. Це створює потрібну напругу, але деколи руйнує логіку. Тим паче, на такому замовканні
постійно спотикаєшся - і це заважає читати плавно. Також ускладнює читання нашарування подій і їх різка зміна там, де це недоречно. Не завжди зрозуміло, що
відбувається в конкретний момент: чи це фантазії, чи спогади, чи реальність, а якщо реальність, то чому така неправдоподібна? Головний герой одного з оповідань
заходить в бар і розуміє, що не може увійти до свого кабінету. Отже, він тут працює? Ні, тому що робить замовлення, аби мати змогу залишатись в барі. Такі омани мають свою функцію, але когось можуть роздратувати.
Читаючи деякі короткі оповідання, думала, як було б добре, якби автор показував, а не розповідав. Коли ми, читачі, бачимо якісь деталі, активізується уява, ми
починаємо думати, шукати логічні зв'язки. А коли чуємо суцільний наратив (на кшталт: «Він низький, повний, егоїстичний, розчарований в житті»), то потреби в уяві просто не виникає. Так нецікаво. Звичайно, всі твори написані не однаково, і така проблема трапляється лише в кількох, але це не скасовує її наявності.
Зрозуміла, що Ричард Матесон – любитель описувати волосся. Моментами це навіть кумедно: «Без шляпы, чувствуя, как ветер треплет светлые волосы, Роберт Картер шел по улице, стараясь рассуждать.» - світлий колір волосся дає якісь особливі відчуття під час його тріпотіння? Чорне волосся тріпотить інакше?)
Як людина, яка орієнтується в хоррорі і надає перевагу змісту, я рекомендую збірку фанатам жанру. Особливо не надто прискіпливим до мови. Ці твори навряд чи підійдуть для шумної вечірки на Хелловін, але для прочитання наодинці з можливістю помізкувати над ними – якраз. У будь-якому разі, натискати кнопку чи ні
– обирати вам. 

Головач Юля

Автор:Євген Положій

Тематика:новели,роман

Видавництво:Фоліо

Рік видання:2015


Євген Положій (м. Суми), 47 років - відoмий журналіст і письменник. У видавництві "Фоліо" вийшли його романи "Потяг", "Мері та її аеропорт", "Дядечко на ім'я Бог", "Вежі мовчання", "Юрій Юрійович, улюблинець жінок", "Риб'ячі діти".
"Іловайськ" - книг
a про мужність неймовірний героїзм і людяність укрaїнських солдат і офіцерів, бiйців добровольчих бaтальйонів, всіх тих, хто опиняється в кінці серпня 2014 року в "Іловайському котлі", що став найбільшою поразкою української армії в ході війни на схoді.
Війна принесла горе в українські сім’ї: жінки вмить стали вдовами, діти – сиротами, а в душах батьків навічно
залишивлася рана. Винуватців Іловайської трагедії ніколи не покарають, і такий стан речей вигідний ворогові.

Майже рік журналіст, письменник, громадський діяч Євген Положій збирав документальні свідчення в учасників подій, бійців батальйонів “Донбас”, “Дніпро-1”, “Херсон”, “Кривбас”; солдатів та офіцерів 17-ї танкової бригади, 51-ї, 92-ї, 93-ї бригад ЗСУ та інших. “Іловайськ” написано українською та російською мовами, й присвячено всім, хто назавжди залишився лежати в Донецькій землі.
У 17 новелах передається уся чоловіча мужність, сміливість, витривалість, сила духу й водночас біль і трагізм. Долі персонажів перемелені воєнною м’ясорубкою, кожен відчуває страх перед ворогом… Але вони нескорені, мужньо витримують усі напади долі й протистоять агресору.
Часто персонажі кочують із новели в новелу. Це виглядає так, неначе автор складає пазл, і не завжди в одному творі вдається зібрати картинку до купи. Коли персонаж або сюжетна лінія, пов’язана з ним, не вкладаються в письменницьку модель у рамках одного твору, вони виринають у іншому в новій якості чи ситуації. Це створює ефект нелінійності, перерваності художнього задуму. На це є об’єктивні причини, адже боєць, із яким спілкувався журналіст і який є учасником бою, не може бачити повної картини.

Особливо мене вразила істoрія бійця під псевдонімом Санітар (“Якби мурахи були великими”), якого тяжко поранило в ногу й він залишився один у лісопосадці, де навколо – шматки тіл його побратимів. Щоб вижити, героєві довелося їсти мурах, хробаків, жирних мух, пити дощову воду з каски. Аби не збожеволіти, знайшов у своїй сумці записник і почав писати.

Не дивлячись на смерті й поранення на кожній сторінці роману, письменник усе ж закінчує його на оптимістичній ноті. Маленький Сашко пише листа святому Миколаю і просить його подарувати велосипед, бо тато загинув на війні і не встиг цього зробити.

Думаю,письменник бере емоційністю і правдивим описом подій. Що впливає на людьску психіку.Тому після прочитання цієї книжки людина хоч трошки стає іншою.

 

Автор:Девід Духовни

Назва: “Міс підземка”

Рік: 2019

Сорокарічна вчителька початкових класів Емер - розумна, вільна від умовностей, злегка сентиментальна, і більше всього на світі вона цінує свій комфорт. Життя за сценарієм «будинок - підземка - робота - підземка - будинок» її, на відміну від багатьох, більш ніж влаштовує. Тим більше що вдома її завжди чекає Кон - Чоловік з великої літери (нехай оточуючим, в тому числі кращій подрузі, так не здається). Емер готова на все, щоб улюблений відчував себе затишно, не поспішаючи працював над лекціями по міфології і насолоджувався скромним успіхом в наукових колах. Однак богів з книги Кона такий розклад не влаштовує, і вони затівають в нудного життя закоханих страшний переполох.

На мій розсуд,сюжет обраний Девідом Духовни, відмінно підійшов би для комедії, проте «Міс Підземка» написана цілком серйозно - наскільки взагалі може бути серйозною книга, автор якої шанує закони постмодернізму. Духовни закликає читача подумати, які сили насправді правлять нашим життям - і чи варто простим смертним чекати справедливості від світобудови. А ще нагадує, що в багатьох з нас, як говорив Іполіт з "Іронії долі», пропав дух авантюризму. Погано це чи добре - кожен вирішить сам. Тільки ось у Емер, яка приготувалася доживати свої дні в затишній квартирці та гуляти іноді по пляжу за ручку з Коном, вибору не було. А тому змінити своє життя їй, можна сказати, судилося.

«Міс Підземка» занадто посилається - не тільки до давньогрецьких, ірландських і навіть африканських міфів і різного роду класики, але і до виступів сучасних політиків і героїв шоу-бізнесу. Причому все це вплітається в розповідь не для того, щоб похизуватися своїми знаннями, а щоб домогтися «повного занурення» у внутрішній світ Емер - інтелектуалки, що живе в світі ідей і архетипів. Ця мистецька знахідка, як і манера оповіді, виділяє роман з ряду йому подібних.

«Будинок на Манго-стріт»
Автор: Сандра Сіснерос 
Рік: 2019
Що робить нас такими, якими ми є? Оточення? Але якщо воно тобі зовсім не подобається, чи можна з нього вирватися? Що для цього потрібно? Чикаго, бідний іммігрантський район, кінець ХХ століття. Есперанса соромиться будинку на Манго-стріт, в якому живе зі своєю величезною гучною родиною, вона мріє скоріше вирости, втекти з рідного міста і стати письменницею. Есперанса спостерігає за сусідами: їхнє життя дуже важке, але вони якимось дивом примудряються бути щасливими. Хоча в цьому немає нічого дивного, злидні - це ніщо, якщо ти сильний духом, не піддаєшся смутку, прагнеш до свободи і вірний мріям.
Ця книга - збірка коротеньких оповідань, замальовок з життя Есперанси. Часом вони смішні, часом сумні, але частіше за все пронизливі. І в кожному з них відчувається непохитна воля дівчинки, бажання бути самою собою, вирватися і реалізуватися. Сама дівчинка і ті, про кого вона розповідає, - це звичайні люди зі своїми страхами, мріями і поразками. Ця книга написана дівчиною, яка змогла і захотіла допомогти іншим теж впоратися. В кінці книги автор розповідає, як писала її, згадуючи про труднощі, з якими зіткнулася, будучи бідною латиноамериканською емігранткою, без прикрас розповідаючи про свій шлях, про те, що
привело її до письменництва, фемінізму, і до кращого життя.
А ось і головна думка: Обставини вирішують якими нам бути, або ж ми самі?

«Абсолютно чудова річ»
Автор: Хенк Грін
Рік: 2019
Легкий і оригінальний сучасний роман з легкою фантастичною ноткою про дівчину, яка несподівано стала популярна на просторах інтернету після того, як розмістила там ролик зі знайденим великим роботом. Образ Ейпріл, героїні роману, вийшов дуже реальним і справжнім. Ставши відразу знаменитою, її життя кардинально змінюється - її запрошують на телебачення, журналісти беруть інтерв"ю, але популярність має і зворотну сторону, не тільки позитивну. Це роман на актуальну зараз тему - популярності в інтернеті і про те, як легко в ньому стати знаменитим. Навіть несподівано для самого автора ролика. Багато людей зараз мріють про лайки і велику кількісь підписників і переглядів, а інтернет і нові технології невловимо керують людиною. І не всі це усвідомлюють. Автору відмінно вдалося поєднати трохи фантастики, нашу дійсність і всесвітню павутину. Структура твору нагадує популярні нині «пасхальні» книги, де персонаж знаходиться в пошуках відповідей на віртуальні загадки. Ця книга для тих, хто хоче насолодитися простою, легким мовою і додати в своє життя трішки містики.

«Місто жінок»
Автор: Елізабет Гілберт
Рік: 2019
Історія йдеться від імені літньої жінки, яка із задоволенням, а іноді і з жалем (але частіше все-таки з задоволенням) озирається на власну молодість, яка минула на театральних підмостках. Авторка відважно досліджує питання жіночої сексуальності, кордони вольності звичаїв і відмінні риси справжнього кохання. Перед очима проноситься все життя головної героїні з усіма її злетами і падіннями, досягненнями і помилками, з сумом і радістю, пристрастю і любов'ю, гіркотою втрат, зустрічами і розлученнями, радістю і сумом, дорослішанням і переоцінкою цінностей. Це книга перш за все саме про жінок, їх дружбу і внутрішньому світі. Ви зустрінете героїнь з усіма можливими типажами характеру. В цілому, роман про любов до життя і людей, з усіма їх особливостями і недоліками. Оптимістично і життєстверджуюче. Це легка, але разом з тим дуже мудра книга.

«Безмовний пацієнт»
Автор: Алекс Міхаелідес 
Рік: 2019
Книга Алекса Міхаелідеса "Безмовний пацієнт" - прекрасний зразок психологічного трилера. Розслідування, здавалося б, однозначної злочину через призму психології і квінтесенцію мистецтва. Сюжет захоплює дух з перших сторінок книги і не відпускає до самого кінця. Фінал абсолютно не передбачуваний. Автор чітко і ясно описує всі події, при цьому спочатку зникають сумніви у винуватості героїні, потім вони стають абсолютними і переростають у впевненість, потім знову зникають і так багато разів, через розкриття нових обставин і поворотів. Психологічна складова твору дуже сильна. Розповідь йдеться від імені головного героя на ім"я Тео Фабер - кримінальний психотерапевт, що одразу ж інтригує і робить роман незвичайним і цікавим. Дуже цікаво стежити за його роботою, спостерігати, робити висновки, приймати рішення, переживати. Він який намагається достукатися до своєї пацієнтки Алісії Беренсон. Вона по-звірячому вбила свого чоловіка (чи ні?), І Тео не дає спокою ця історія, тому що Алісія мовчить ось уже 6 років. Крім основного сюжету червоною ниточкою проходить опис життя Тео в дитинстві і в даний час. Все це збирається в мозаїку, візерунок якої такий гарний і водночас дуже похмурий. Книга однозначно для шанувальників псіхолічних трилерів з  елементами детективної історії.

«Глиняний міст»
Автор: Маркус Зусак
Рік: 2019
Це історія підлітка, який потрапив у вир дорослого життя і готового зруйнувати все, щоб стати тим, ким йому потрібно стати. Перед ним - тільки міст, образ, який врятує його сім"ю і його самого. Як і будь-яка хороша книга, цей роман може читатися абсолютно по-різному і сприйматися по-різному. І кожен раз це буде саме те, що вам потрібно сьогодні. Тому прочитати книгу один раз буде абсолютно недостатньо. Тим більше написаний він до того соковитою і яскравою мовою, що
можна просто насолоджуватися читанням талановитого тексту. А що вже говорити про безліч деталей і підтекстів. З одного боку наповнення деталями та смислами, де навіть старий матрац має свою історію, стомлює. З іншого, завдяки такому підходу, отримуєш дуже живу і точну картину, починаєш дихати повітрям цієї історії. Роман дуже поетичний, він сповнений дивними порівняннями і абсолютно чарівними метафорами. Це книга про нитки, які пов"язують всіх близьких і рідних людей. Про історії та легенди, традиції і звички. Про величезне кохання і прихильність. Про те, яка повинна бути сім'я, як потрібно проходити через біль і відчай. Але щоб не сталося, навіть непоправне

Знайшлася риба , що пливе проти течії у вирі соціального життя всесвіту! І звуть таку Катерина Бучанська – одна з непередбачуваних художниць свого покоління.  Протягом останніх десяти років плідної праці представила комплексну інсталяцію під назвою «Дуже персональна виставка» у галереї  The Naked Room. Вражає, що свої роботи авторка досі не демонструвала з різних причин, тож на заході можна дізнатися історію створення. На виставці задіяно : живописні полотна, акварелі, фотографії, об’єкти, варіо-зображення та рідкісна сьогодні техніка левкасу.

Експозицію відкриває бетонний песик з проекту “МАРА”. В оригінальному проекті у кожної скульптури був двійник, але до персональної виставки дісталась його тінь — ескіз з паперу і скотчу із дотепною назвою “скотч-тер’єр”.

Неформальна подача помічається одразу. В картині яку б ми могли зобразити у своїй уяві типовою, бо назва звучить «BLUE SEA», зображена відривами фраз, якимось поривом думок, що й можна інтерпретувати як бурхливим синім морем. Здогадалися, що слова написані синьою фарбою? Катерина розповідає, що для неї головне образ, саме від нього йде поштовх до роботи, а вже потім вишукує що до нього призвело. Не можливо шукати відповідь в одній деталі, або навіть у декількох. Шляхом комбінування можливо розпізнати сюжет та головну думку інсталяції і розкрити для себе трохи душі самого автора.

У роботах також підіймаються теми часу та зв’язку між подіями. Головна думка виставки : ми набагато менше, аніж звикли думати про себе.

Гумор Бучанської можна назвати фірмовим. Ось левкас з коміксом: у першому вікні чоловік ріже свиню, а у другому онук з бабусею годують синичок салом — “Харчовий ланцюг”. А ось флуоресцентне зображення виверження вулкана та героя, що відмовляється тікати й натомість вигукує “Werner” — оммаж Вернеру Герцегу, який вже зняв фільм з таким самим сюжетом. Велика живописна робота, присвячена не більш, не менш як кернінгу — оптимальному між буквеному інтервалу — та неспроможності його застосувати на практиці.

Завітати у незвичайний світ Катерини Бучанської маєте нагоду до 11 листопада. У цьому бурхливому пориву плином у десять років кожен може знайти шматочок себе, свою перлину на дні моря.