Шалене перо

Що таке гріх, як він виглядає? Для кожного це різне поняття. А чи існують уособлення гріхів? І який з них найтяжчий, а який найсолодший? Як їх побороти і чи можливо це взагалі? А що ж станеться з людиною, якщо вона потрапить у самий центр подій, у логовище тих самих гріхів? Питання, які авторка поставила перед читачем чи не з перших сторінок книги «Квартира київських гріхів».

Це книга, до якої я прийшла не одразу, довго шукаючи, яку ж все таки обрати для аналізу, я питала у знайомих, сподіваючись, серед їх порад знайти ту, що буде до душі. Так я і натрапила на цей твір Маргарити Сурженко. Правду кажучи, назва мене дуже заінтригувала, а, от побачивши обкладинку, була трохи розчарована, вона мені нагадала якийсь жіночий журнал. Проте, на щастя, зі змістом все набагато позитивніше.

Як виявляється кожне велике місто і маленьке містечко має своїх гріхинь – таких собі привабливих молодих панянок, які щодня сумлінно виконують свою роботу, а то й трапляються випадки, коли вони працюють понаднормово вночі, літаючи Києвом та підбиваючи кожного з нас піддатись спокусі: полежати на дивані замість розроблювати нову ідею, скуштувати алкоголь або ще гірше наркотичні речовини, розлютитись на когось так сильно, що піддатися емоціям та завдати шкоди здоров’ю інших. Ось вони – Хтивість, Жадоба, Лінь, Лють, Насолода, Ненаситність і Ревність.

Отже, це історія сімох київських гріхів, які живуть у дев’ятикімнатній квартирі, в центрі Києва десь на Саксаганського, в старому будинку, який загубився посеред арок новітніх будівель і давно вже підлягає зносу.

Це історія одного з киян – Сашка, який, чи то за волею долі, чи то за своїм власним бажанням потрапляє до цього самого зловісного помешкання, і на собі перевіряє дію кожної з гріхинь та знаходить спосіб подолати кожен з них. Це і розповіді про жителів Києва, постійних клієнтів наших головних персонажок, їх життєві перипетії та труднощі.

Оповідь у книзі ведеться від першої особи, однієї з гріхинь – Хтивості. Отож уявіть, як вона від свого імені розказує нам, як Сашко з’явився у їхній квартирі. Одного дня Хтивість знайомиться з чоловіком, який змінить життя цієї милої квартирки на Саксаганського, змусивши подивитись паняночок на життя та людство під іншим кутом. Ми, читаючи книгу, стаємо свідками частинки життя Сашка, який вплив мала кожна з сестер на нього, як він боровся з цим неймовірним впливом, якими методами і що ж все таки допомогло головному героєві позбутись від цих сімох смертних гріхів.

Цікаво були підібрані образи головних персонажок. Кожна з гріхинь своєрідна, особлива. Їх зображено з цілком різною зовнішністю, хоча вони й можуть обирати собі будь-який вигляд, але оскільки характери героїнь різні, то і зовнішність вони собі обирають не схожу одна на одну. Хоча у їх рисах ми впізнаємо якісь особливі для кожного гріха, наприклад Хтивість обожнювала червоний колір, була жагучою брюнеткою з багряним кольором  помади на губах. А от Наркотична Насолода була білявкою й волосся у неї було кольору тієї спокуси, яку вона пропонує своїм клієнтам. 

І хоча образи дівчат дуже чітко описані у творі, водночас репліки у них нічим не різняться одна від одної: вони типові, немає різниці між розмовою Ненаситності та наприклад Ліні. Та все одно мене ці гріхині заворожили. Вони такі не схожі на порочних жінок, дівчата добрі, люб’язні, іноді навіть щирі, хазяйновиті, слідкують за своєю фігурою, піклуються одна про одну. Це створює деякий дисонанс в уяві, читаєш одне, а зазвичай уявляєш інше. Все це каже про оригінальність задуму письменниці.

Ще один момент, який, вважаю, варто відмітити – це описи Києва. Авторка через слова героїнь передає свою любов до нього. Захоплюючі описи духу міста, його жителів, їх настрої в різні моменти життя. І здається іноді, що навіть природа столиці відчуває емоції киян, змінюючись відповідно.

Загалом можу сказати, що маю дуже позивні емоції після прочитання «Квартири …», але це не та книга, яку я читала на одному диханні. Для мене це було схоже на американські гірки, якісь розділи я читала захлинаючись, від емоцій, від почуттів, що переповнюють, від запитань, які наперебій пульсують в голові, а деякі давались набагато складніше, їх доводилось перечитувати, щоб цілком вникнути в суть.

Після прочитання мені здається у кожного виникли питання «А на які гріхи спокусився я?», «Чи вдається мені долати ті спокуси, які чи не кожного дня по зернятку розсипають ці паняночки гріховні?». І якщо зізнатись все таки чесно самому собі, то, мабуть, кожен з нас, іноді, але зваблюється на ці солодкі заборонені плоди.

А тому головна ідея, якою пронизаний твір – у кожного завжди є вибір. А на користь чого його робити вирішувати тільки людині і це треба пам’ятати, бо розплата за гріхи прийде неодмінно і чекати не змусить. Як сказала одна з гріхинь: «Пам’ятай, що вибір завжди робите ви. Я лише спокушаю. Я ж не тягну її бігти повз. Я просто шепочу їй на вушко. І вона завжди може послати мене куди подалі

Рецензія на поетичну збірку «Пісня Пісень»

Назва поетичної збірки Богдани Матіяш відсилає нас до старозавітної "Пісні над піснями" царя Соломона. І, дійсно, ці поезії можна назвати любовними гімнами, оформленими, за задумом пани Богдани, у верлібри. Однак ці гімни не є точним перелицюванням біблійних, авторка оспівує своє власне, часом неідеальне, кохання і веде за собою читача від земного раю, віднайденего біля коханої людини ("мені часом здається що можна безборонно взявшись за руки не втративши тіла бачити рай", 1 вірш збірки), через сади і пустелі (Розділи "Пісні саду" і "Пісні пустелі"), аж до межі, де закінчується земне буття ("Коли переступлю ту останню межу більш не скучатиму просто", останній вірш збірки).

У текстах відсутні знаки пунктуації, і якщо на початку це ірритує, то згодом починаєш розуміти, що коми і крапки були би тут штучними. Адже природа поетичного мистецтва переважно ритмічна, а вірші це музика чистого слова. І саме така відсутність перепон між словами дозволяє звучати збірці Богдани Матіяш подібно до літанії. Рядки плинуть повільно і лагідно, дозволяючи, зупинитися і зробити ковток повітря саме там, де це потрібно власне тобі.

Структурно збірка складається з 4 частин, кожна з яких присвячена важливим для авторки речам. Хоча і вся збірка цілком має одну тематику, але кожен окремий розділ наділений власною ритміткою, тематичними і образними рефренами.

Пісні любові

Цей розділ збірки це одне суцільне зізнання у любові. Подібно до музичних варіацій, де головна тема оспівується на різні лади, вірші цієї частини збірки варіюють оспівування теплого, не болючого кохання, ніжності та вдячності. Навіть символи кочують із одного тексту в інший. Так, раз за разом авторка повертається до образу саду, де дерева і рослини пахучі і сповнені соком, до лагідних оленів, терпкого запаху ірисів і сірої години перед світанком, коли так щемно на серці і хочется молитися і дякувати Бога за те, що є, було і буде. Авторка дуже пантеїстична у своїх віршах, вона обожествляє природу, наліляє її власною душею. Лірична героїня розуміє, що може віднайти спокій і любов лише в святилищі природи.

Пісні саду

Цей розділ присвячений пошуку едемського саду, де немає страждання і болю. Однак тема пошуку перекликається із темою вдячності богу. Таким чином, лірична героїня, як і будь-яка людина шукає кращого, але вже розуміє безцінність того, що було їй подаровано. Ніби медитуючи у прохолодному літньому саду на світанку вона перераховує усе, що є благословенного в її житті : голос, щоб співати, очі, щоб бачити, зірки, що спостерігати, дощ, щоб напоїти спрагле горло. У кожному вірші звучить прийняття і прощення. Вона не прагне шукати щастя зовні і вишукувати книжкових істин, адже шлях до цього джерела не лежить через чужі доктрини. «Пізнай самого себе» - так написано у храмі Аполлона в Дельтах, для того, щоб побачити світ таким, якій він є, і віднайти спокійне щастя не потрібно притримуватися певних догм, достатньо просто зазирнути у себе самого достатньо глибоко.

Пісні для Богородиці

Цей найменший розділ збірки особливо нагадує псалмодію. 7 віршів присвячені Богородиці як символу жіночності, материнства та жертовності. Лірична героїня просить прихистку і захисту у найсвятішої і найсвітлішої.

«колись зніму зірку з одягу Богородиці а взамін

своє життя мале і просте складу їй до ніг..»

 

Пісні пустелі

Останній розділ збірки ніби підсумовує всі провідні мотиви, які авторка розвиває у попередніх частинах. Скоріше цей розділ можна було би схарактеризувати як сумний, більше місця приділено світлій печалі. Богдана Матіяш роздумує про шлях кожної людини через пустелі життя, які однак наповнені оазами – любов’ю, коханням, дружбою, сміхом. Попри всі радості і печалі ми всі приходимо до межі, яку не в наших силах не переступати. Проте поетка не дивиться на цей очевидний фінал життя песимістично, можливо журливо, з надією на Інше, що очікує попереду :

 

«вже аж там вже аж колись коли переступлю ту останню межу

а вона побачу виявиться насправді найпершою говоритиму так

вільно так просто і легко що здасться співатиму вже аж там»

 

Збірка викликає асоціації з прозорою крихкістю, невагомою красою, дуже ламкою і дещо інтровертною. Але все ж таки ця краса залишається чужою, хоч при цьому і не менш вабливою. Можливо тому і такою вабливою, що зовсім чужою. Збірка скоріше схожа на інтимну сповідь, яку ти випадково підслухав. І хоча чужі таємниці інтригують, стає дещо ніяково від того, що ти почув щось потаємне, не призначене для тебе.

Письменниця Тамріко Шолі зробила дуже круту річ: поспілкувалася зі 100 жінками, де було обговорено чоловіків, страхи, перемоги та поразки, розчарування, не розуміння батьків і багато-багато всього, що хочеться сказати, але соромно чи просто не наважуються запитати. До кожної людини потрібен власний підхід, аби розмова полилася в потрібному руслі й без стресу для всіх. Як на мене, авторка справилася з поставленою задачею. А що там далі, зараз усе відкрию.

Якщо сильно не вдаватися у подробиці, то в середині знайдемо 14 особливих інтерв*ю, що Тамріко взяла в звичайних жінок, що так само як і ми встаємо зранку іноді з великим бажанням залишитися в ліжку, з щоденної рутиною у вигляді, школи, університету, роботи, коли з батьками певні конфлікти і тебе не чують, коли дуже хочеться, але блїшся зробити крок у невідоме, бо ніхто не дає гарантій, що там тебе чекає. Знайшли щось що так схоже на вас? Тоді книжка точно не стане тією, що читається тільки " для галочки". У цьому книжковому сундуку історій побачиш себе саму сьогодні/завтра/післязавтра. 

Звичайно, ми всі різні й в кожного власні вподобання, погляди на життя, мислення, вираження емоцій та навіть манера розмови у кожного своя, особлива. Та кожній хочеться бачиться поруч людину, з якою страх показатися дивною чи якоюсь не такою відступить на другий план і ви згадаєте про це навіть не з ним/нею. А просто сміятися до коліків у животі чи сліз. Ніжно торкатися носом у плече, вдихаючи знайомий запах. Робити шалені вчинки, за які не осудять, а зроблять разом з тобою і згадуватимуть з посмішкою. Будуть міцно тримати за руку, коли страшно чи здаватиметься, що все дуже погано і не має сенсу щось робити далі. І просто любити. Без будь-яких упереджень. Адже ми змінюємося і змінюємо, коли є заради кого і той/та вболіває за тебе можливими і надможливими способами. Це дуже круто. 

Але буває й так, що ваші шляхи росходяться. Ви виросли із відносин, або почуття вже не до того. Це нестерпно усвідомити і хочеться втекти від проблем, а вони якось самі собою вирішаться. У дитинстві ми вірили саме в таку солодку мрію, та ми виросли і настав час не тікати. Вдихнути і зупинити все те, що тягнеться не один рік, а ми все думаємо, що якось усе зміниться. Однак навіщо жити в постійному відчутті, наче все проходить повз і хочеться сидіти та ридати від безвихіддя.

Якщо брати акцент на враження, то одна цитата в книгі сама за мене сказала так, що  краще не було б.

"Понять - не значит разделять эту точку зрения, но уважать. Уважать - не значит поступать точно таким же образом, но позволить людям быть такими, какие они есть, для того чтобы они позволили это и тебе"

Якщо вас відлякує, що тут виключно жіночі соплі і така книженція не варта уваги навіть однієї сторінки, то дуже помиляєтесь. Хоча , можливо, вона зачепила у поєднанні з тим, що смакувала кожну нову сторінку повільно, але вдупмливо, не посмішаючи. Подібне трапляється рідко, оскільки не люблю розтягувати читання на великий термін. Але вона було того варта. Дуже варта.

 

Сьогодні хочу розповісти про збірник віршів, який зі мною подорожує не одне місто декілька років. Ні, не набридає таскати з собою. Кожна сторінка просякнута палітрою емоцій, відчуттів, знайомих кожному. Часом може ставати сумно, часом потоки сліз беперервно котитимуться, бо болітиме як за себе; часом сміятиметеся, впізнаючи всі провтики життя у себе ж. Знаю точно, ця дівчинка не залишить вас осторонь своєї чуттєвої прози. Як сталося зі мною. На довгі роки.

З інтернету

Аліна Астровська - ведуча тревел-шоу "Орел і Решка. Морський сезон" і "Орел і Решка. Дива світу", співачка, поетеса та людина з океаном в очах. Відома тим, що була солісткою в українській girls-band "Real O", брала участь у програмі "Герої та Коханці", де хлопці змагалися, що покорити її серце. Щира, завжди відкрита до всього й несе добро братів наших менших і піклування про природу.

Про назву

Як говорить сама Аліна, до того як відкрити, вона була Моё, після цього стала Твоё, а після того, як буде закрито останню сторінку Наше. Здвалося, звичайні слова, які ми кажем найдорожчим людям, але з певним сенсом, що відкривається на певному етапі книги.

Про дизайн

Обкладинка виконана в лаконічному білому стилі, що додає вишуканості самій книзі та сконцентровує на головному слові "Моё", не відволікаючи потенційного читача від процесу знайомства з віршами, які вдало переплітаються з дуже красивими ілюстраціями художниці Вікторії Салової. Хоч на листівки та відправляти близьким поштовими голубами.

  

Про наповнення 

На нас чекає 85 віршів про все, що так щепливо відгукуюється в серці. І не важливо на якій зараз відкрита книга, які емоції переживаються на одинці. Аліна чесно та щиро розповідає, оголюючи душу про все наболівше: біль, зраду, розчарування, апатію, відчай, щастя, піднесення і любов. Саме з великою любов*ю була створена книга і просякнута на кожному рядкові. Часом ви будете помічвти як сльози коться по щоках, від того як усе таке знайоме. Але не бійтеся. Буває роблять боляче, сильно боляче, відвертаються в ситуаціях, коли гостро потребуєш підтримки чи коли хочеться поставити велику крапку та завершити з усіма і всім. Прийміть, подякуйте за такий досвід, посміхніться та відпустіть, полегшено крокуючи все далі. Життя триває і все найкраще попереду.

Враження 

Як писала раніше, збірка засіла так міцно в серці ще тоді, коли була тільки в електронному форматі без такою красивою обгортки. Та це ніяк не заважає насолоджуватися не один уже день, перечитуючи знайомі серцю слова. Практично кожен другий помічено як най-най. Насолода для очей, вух та тактильних відчутів. Щоб відчути поезію у звучанні автора, пропоную переглянути невеличкий фрагмент з творчого вечора Аліни та декілька віршів. Enjoy!

Не обещайте, если не сильны!

Если вам кажется,что обстоятельств много,

Если вы думаете, что свобода -

Всего лишь слово из семи! 

Не говорите - я с тобой! 

Если не чувствуете рядом душу.

Когда нет тела, можно изменять?...

Нет, не прошу ответа! Только - слушать! 

Не предлагайте сердца и руки, 

Если вам непонятен "процедуры" смысл!

Вы отдаетесь полностью и не взаймы, 

Вы дарите себя, как остров, сушу!

И пусть на этой дарственной земле 

Любовь построит ценности и веру -

Она всегда нужна нам в голове,

Чтобы тушить вдруг вспыхнувшую серу. 

Я умоляю вас не убивать 

В глазах любимых детскую наивность!

Её потом не обрести и не достать 

Из сердца, что под танком исказилось! 

Прошу вас, помолитесь всем богам,

Если надумали кого-то уничтожить...

Но знайте, хуже не бывает, чем остаться "сам на сам"

С противным запахом предательства на коже.

*****

 

Я терпіти не можу дим,

Ти у ньому завжди зникав.

З сигаретою, як фіктив, мовчки емітував свій вплив.

Боже, смішно коли для всіх надягають кліше з піску.

Я гадала, що серед розумних

Я обідаю і живу.

Ходиш по головах всіх тих, хто тобі аплодує за жах.

Вони теж тремтять, як в ти,

Коли ковдрою вкриті на сам.

Досить! 

Розмалювала все я у чорне та своє панно -

Кожен має свій хрест і гріх.

Хоч би кожен молив про добро!

                                                                        

"Франческа" - книга, ставша відкриттям Книжкового Арсеналу 2018-го. До того часу, не відомий автор, Дорж Бату, за одну мить увірвався до сучасної літератури. І так міцно засів, що через рік подарував для читачів ще одну історію-продовження про пригоди гарячої на слівце сицілійки, яка стала своєю не в одному серці. У моєму також. Але про це ми поговоримо трішки згодом, а поки - хто такий це такий Бату і до чого тут узагалі якась Франческа?

Дорж Бату - (справжнє ім*я Андрій Васильєв) у минулому присвятив близько 10 років українській журналістиці. За походженням бурятин-монгол. На даний час є працівником НАСА, де разом з напарницею Франческою коректує траєкторію польотів. По самій лише біографії Доржа можна писати не один том, що, сподіваюсь, скоро буде. А зараз на передній план виходить та, про яку все це й починалось.

З самого початку пані Ф наглядно показує - з нею буде: а) дуже весело, дуже, б) коли їй буде погано, то всім погано, в) вляпатися в яуцсь історію, то друге ім*я нашої Чессіни. А так, звичайна собі сицілійська дівчинка, що хоче довести всім, що вона все сама може. Можливо, все дійсно так, але смішних ситуацій точно більше ) І як її ото не любити?

Та попри все, вона може викидати таке часом постійно, що подібне влучить своєю шаленою ідеєю тільки до її світлої голівоньки. До книги я думала, що дівчинка-біда міцно ходить по п*ятам за моєю скромною персоною. Однак Франческа перевершить будь-кого і не один раз на день. Впевнена, зараз ви думаєте, ну і що? Такий повно-повнісінько й нема чого спирати всі гріхи світу на одну дівчинку. Ні кого не засуджую, але її напарнику, нашому Джорджіо точно не пощастило увесь тиждень випробовувати на собі всі 150 відтінків франчесчиного клубку емоцій. Не кожен зможе, а він ще той міцний горішок, хоч буває спідометр спокою зашкалює не в тому напрямку. Але ж це Франческа, окраса всього головного штабу. Без неї то все не те та і про кого б ми тоді читали не один день, заливаючись слізьми від безглуздості ситуацій, що не дають сумувати на роботі. Чи ви думали працівники в Національнлму управлінні з аеронавтики і дослідження космічного простору нудбгують та рахують дні до вихідних? Запевняю, усі би таку роботу та з такою командою і в вогонь, і в воду.

І не зважаючи на таку народну любов у букстаграмі та за межами, знайомство з книгою відкладала у довгий ящик. Знаєте, буває відчуття, коли і хочеться, і не дуже. Момент невизначеності. Чи підхопить тебе на хвилі суцільного захвату чи потонеш у бурі розчарувань. Погодтесь, не кожна книга, що оспівана більшістю є такою крутою, аж хочеться кинути все і читати-читати-читати. Якщо з вами не траплялося такого радісного піднесення від читання чогось нового, щиро раджу приглянутися до Франчески. Усі сумніви та погані передчуття залишилися позаду перших 34 сторінок, а далі - суцільне задоволення до самих фінальних слів. 

Заливистий сміх від казусів, що трапляються з нашими героями у режимі нон-стоп щогодини, щодня, щотижня і так до безкінечності подарують по-перше, гарний настрій на цілий день, а то й тиждень, по-друге, можна розтягувати знайомство з книгою не на один раз і тоді ви постійно не будете ввазати себе незграбним чи переможцем по життю, оскільки парочка Джорджіо і Чессіни не дадуть збрехати - часом, щоб когось підтримати, зовсім не обов'язково давати пораду. Вистачить поплакати чи посміятися разом. У житті важливо мати підтримку, що дозволить поплакатися в плече чи разом вплутуватися в якісь дурниці. Без цього ніяк. Бережіть таких шалених людей у житті.

P.S. там ще такі класні ілюстрації в середині. І обкладинка чого варта )

 

 

 

Грудень - це завжди про атмосферу свята, новорічних пісень, затишних здибанок з друзями та класних книг. Про останнє зараз і піде розмова. Окрім усім знайомого Гаррі Поттера, смішної Бріджит Джонс, дядька Чарльза Діккенса та багатьох інших, пропоную свою 4-ку. Вони не зовсім пов*язані із зимовою тематикою, але точно зроблять вам не один вечір захопливого читання у світі фантастики, нон-фікшн, шаленства та хюгі-настрою.

"Маленька книга хюге. Як жити добре по-данськи" Мік Вікінг

Видавництво: КСД

Кількість сторінок: 288

Здається, про неї говорили всі, кому не лінь декілька років тому. Особисто мені не хотілося на хвилі шаленої популярності кидати всі справи та бігти купувати. Та ця крихітка варта своєї уваги. Візуально оформлена дуже стильно, світлини підібрані просто ідеально, хоч бери і фотографуй в інстаграм. Компактна у носінні, тому можна і в метро, і в потяг, і просто під ковдрою. Приємний післясмак також залишиться і після читання. Написана легкою мовою, без супер наукових термінів, які могли бути, оскільки автор працює в Інституті дослідження щастя в Данії. Данія вважається найбільшим епіцентром гарних емоцій на квадратний метр. І не потрібно мати в кармані багато грошей, аби створити ламповий настрій. Достатньо завжди мати під рукою хюгі-валізу зі свічками, смачнючим шоколадом, улюбленим чаєм, книгою, фільм/серіал, теплий светр, вовняні шкарпетки, ковдра і музика. Варіантів безліч, головне тільки бажання.

 

"Варта!Варта!" Террі Пратчетт

Видавництво: ВСЛ

Кількість сторінок: 416

Безпрограшний варіант за будь-яких обставин. Не важливо з якої починати знайомитися книгою пана Пратчетта (особиста порада - читайте в тому порядку, що випускає Старий Лев, так зручніше), впевнена, без гарного гумору, улюбених персонажів та захопливого сюжету точно не залишитесь. Тут також офромлення виконано на вищому рівні, що дуже тішить. Конкретного головного героя не зустрінете, бо кожен мешканець славнозвісного Анк-Морпорку має власну інтерпретацію тієї чи іншої історії. Але коли над містом з*являється дракон, якому до одного місця на правила, на допомогу приходить четвірка вартових. Кожен зі своїми тарганами в голові, але за свого напарника готові піти і у вогонь, і у воду, що не одноразово буде. Бо це ж дракон, який ще й на додочу хоче стати володарем цілого міста? Хто стане переможцем і чи всі залишуся живі дізнаємось тільки у фіналі. Читається настільки легко, що аж не віриться що реально є такі книги. Ковтнути можна за декілька днів. Дуже рекомендую!

 

"Повний безлад" Вуді Аллен

Видавництво: ВСЛ

Кількість сторінок: 176

Усі знають Вуді Аллена як видатного режисера у сфері кіноіндустрії, але книга покаже нам цю багатогранну людину по той бік камери, у кріслі за письмовим столом. Цікаво, на скільки вдало буде виконання у ролі письменника. Оповідання, есеї, короткі оповідання - кожен знайде щось для себе. Уся начинка побудована  на відмінному гуморі, вибуховою фантазією, авторською мовою, яку не сплутаєш ні з якої іншою. Також додається аналізування всієї людської подоби у вигляді психологічних та психічних вибриків. Усі ми не без цікавинки. 

 

"Право на помилку. 25 успішних жінок розповідають про те, чого їх навчили власні помилки" Джессика Бекол


Видавництво: #книголав

Кількість сторінок: 272

На перший погляд, може здатися, що це чергова писанина про важливість жінок у суспільстві, або як часто кажуть, попахує фемінізмом. Однак не про це у книзі головне. Тобто, без жіночої  сили/підтримки точно не обійтися і не варто списувати все на внутрішню слабкість. Та робити помилки може будь-хто. І часом буває дуже страшно усвідомити це та йти далі як ні в чому не трапилося. Погодьтеся, кожен стикався з подібрим. Для мене самої це не пусті балачки. Усі 25 історій з книги доведуть, що помилятися не те щоб, лячно, а природній процес, що не обов*язково закінчується повним провалом. Після кожного падіння вони підіймалилися, робили ривок далі  та досягали невидимих висот. Ти так також можеш. Тільки вір у себе та never give up.

Проект “Літопис самовидців: Дев’ять місяців українського спротиву” мав на меті висвітлити в хронологічній послідовності процес самоусвідомлення нації, що відбувся від листопада 2013 року по літо 2014. Основні хронологічні вузли узагальнено можна сформулювати так:

 

  • початок акції протесту, мирна демонстрація, 
  • розгортання відкритого протистояння;
  • агресивні дії влади, що призводять до активного спротиву;
  • повалення режиму, перехід влади до рук протестувальників;
  • початок антитерористичної операції.

 

Першою датою в Літописі є 24 листопада 2013 року – твердження Ольги Духнович “Почему я пойду на Майдан”. Багато людей мали прийняти для себе рішення щодо участі в подіях на Майдані. О. Духнович стверджує, що цей час – період формування цілісності нації.

30 грудня 2013 року відбувся силовий розгін людей на Майдані, а вже 1 грудня Anastasiya Novitska висловила думки тих українців, які гостро стали усвідомлювати свої права: “Я ВИЙДУ ЗАВТРА, ЩОБ СКАЗАТИ: Я – УКРАЇНКА. І Я – ВІЛЬНА!”.

Звичайно, що окремою сюжетною лінією проходить осмислення світогляду тих, хто сповідує інший ціннісний світ: “Одни из нас выносят деньги из банковских касс, создают очереди на автозаправках, срочно закупаю годовой запас макарон и судорожно мечтают об эвакуации. Себя, денег и макарон. У некоторых это даже уже получилось”.

У спогадах після силового розгону увага зосереджується не на фізичних труднощах, хоча й вони мають місце, а на внутрішніх відчуттях: “Нам дуже хотілося свободи. Але справжня свобода полягає в тому, щоб змінювати те, що у твоїх силах. Як слушно сказала моя подруга, цей майдан став найкращим тестом на дорослість. Чи зможеш ти бути корисним для інших, чи просто сидітимеш на «євродивані»?”

Ще однією точкою переосмислення подій стало прийняття законів 16 січня 2014 року. Люди замислились над метою Майдану, його ефективністю тощо. Оксана Забужко твердить, що ключовою стало усвідомленням народом своєї лідерської місії: здатність взяти відповідальність за майбутнє життя.

Sashko Liutyj (28 січня 2014 року) відзначає, що події на Майдані стали індикатором людяності: “І незалежно від того, чим вона закінчиться, ця революція вже остаточно поділила людей не лише на своїх і чужих, прогресивних і відсталих, а що більш важливо – на тих, хто має серце, і тих, хто ніколи його не мав”.

19 лютого відбулась зачистка Майдану. Більшість спогадів спрямована на переживання фізичних травм, смертей.

Як слушно заважила Галина Пагутяк (5 березня 2014), гасло: “Борітеся – поборете, вам Бог помагає”, що пролунало з уст Сергія Нігояна на всю країну, стало своєрідним детонатором почуття морального обв’язку перед країною, народом, і, нарешті, самими собою.

Друга хвиля ідентифікації себе як частини однієї нації відбулася навесні, коли розпочалась неоголошена війна. Настав час чіткого розмежування, хто є друг, а хто – ворог. Після відчуття пробудження власної гідності на національному фоні прийшла пора закріплення результатів.

Загалом, можна сказати, що дух спротиву, який пробуджувався в перші дні Майдану, з настанням літа (а з ним і повноцінних воєнних дій, навіть не прихованих за зеленими нейтральними уніформами) зміцнив українську націю.

 

Підбуртна Діана

 

 

Вільний час, цікава книга, чашка солодкого фруктового чаю — і весь світ зачекає. Читання увійшло в моє життя з чотирьох років і укорінилось настільки міцно, що, здається, займає чи не кожну вільну хвилину. Росла я, поступово «дорослішав» обсяг і зміст творів: «Колобок» еволюціонував у «Тореадорів з Васюківки», а ті в свою чергу —  в детективи й романи.

Детальніше...

Книга молодої львів’янки Наталії Матолінець «Варта у Грі» є типовим зразком міського фентезі.
Роман опублікований у видавництві АССА у 2018 році, отримав спецвідзнаку конкурсу «Крилатий лев 2017» за новаторський пошук у жанрі міського фентезі & диплом конкурсу «Львівські перехрестя».

 Власне, я обрала саме цю книгу, щоб показати ще одне нове ім’я. Українська література має досить мало (точніше, майже не має) творів у цьому, безперечно, цікавому і популярному жанрі, і ця книга є таким собі новаторським пошуком.

Коротко про хронотоп, фабулу і образи. Темна чаклунка Варта Тарновецька доволі спокійно жила у Львові: працювала у кав’ярні, зустрічалась із друзями та часом потрапляла в сутички зі світлими магами. Ці сутички цілком очікувані, адже суспільство ділиться  на тих, хто володіє магією, і звичайних людей. Серед них є маги, які живляться емоціями, алхіміки, сила яких напряму залежить від наявності чарівної крейди, і відьми — експерти в зіллях, зібрані у два шабаші — молодший і старший. Чаклуни в свою чергу поділяються на світлих і темних. Світлі маги живляться позитивними людськими емоціями, збільшуючи їхній запас у суспільстві, а темні – навпаки черпають силу з негативних – страху, болю, гніву, примножуючи їх. І все ніби усталено і пливе за течією. Але життя Варти круто змінюється з появою золотоволосого незнайомця і ще однієї обставини. Раз на сто років у світі проводиться кривава Гра, битва темних та світлих, мета якої — визначити, чия чаклунська спільнота буде мати першість у Центральноєвропейському конгломераті, а отже, і владу на наступні сто років. Деякі обдаровані мріють брати в ній участь, аби показати свої вміння і відвагу. Але ціна дуже висока. І заплатити її готові не всі. А деякі, як і Варта, затягнуті у павутину інтриг проти своєї волі, змушені змагатися не тільки за перемогу «своїх», а й паралельно за своє життя у цій масштабній грі людськими долями. Попереду в неї мітки, які чекають чародійської крові, історія про демона та про те, що сталося сто років тому і кардинальна зміна світогляду.

Сюжет має риси, притаманні детективам і пригодницьким романам: героїню-бунтарку, яка ділить світ лише на чорне і біле, таємничого іронічного героя, сутички, інтриги, таємниці роду.

Загалом, книга дуже гарно передає атмосферу Львова, міське життя,та і життя сучасного суспільства в цілому. І особливо цікаво спостерігати цим через призму дівчини-максималістки, порівнювати її життєву позицію з особистою, відкривати щось нове, та хоч на мить повірити в те, що наша сіра реальність таки може співіснувати з магією.

Діана Підбуртна